Iemand die zich zorgen maakt om jouw veiligheid en vermoedens heeft van huiselijk geweld, kan hier een melding over maken bij Veilig Thuis IJsselland. Iedereen kan een melding doen. Dit kan een professional zijn, zoals de politie of een leraar van school, maar ook iemand uit jouw omgeving. Vaak heeft diegene die een melding doet dit al met je besproken. Soms doen mensen een melding anoniem. Dit betekent dat Veilig Thuis weet wie de melding heeft gedaan, maar dat we de gegevens van die persoon anoniem zullen houden.
Wat gebeurt er na een melding?
Als Veilig Thuis een melding binnen krijgt, hebben wij de wettelijke opdracht om de melding te beoordelen. We noemen dit een veiligheidsbeoordeling.
Veilig Thuis bekijkt:
- Of het thuis onveilig is door huiselijk geweld of kindermishandeling;
- Wat er nodig is om de zorgen weg te nemen;
- Wie de melding het beste kan oppakken, een lokaal team of Veilig Thuis zelf.
Als het nodig is, dan komt Veilig Thuis direct in actie.
Veilig Thuis
Als er ernstige zorgen gemeld zijn over de veiligheid van kinderen of volwassenen, dan kan Veilig Thuis voorwaarden stellen om voor alle gezinsleden een veilige situatie te krijgen. Veilig Thuis kan ook eerst onderzoek doen.
Voorwaarden en vervolg
Als uit de melding blijkt dat het al langer onveilig is bij jou thuis, dan wil Veilig Thuis graag met jou in gesprek. Samen met jou maakt de medewerker een plan. Jullie spreken af wat er in het vervolg nodig is, zodat iedereen in het gezin zich weer veilig voelt. Dit noemt Veilig Thuis de veiligheidsvoorwaarden. Deze voorwaarden legt Veilig Thuis vast in een dossier.
Onderzoek
Soms is het voor jou en voor ons niet meteen duidelijk wat er bij jou thuis aan de hand is. Dan moet Veilig Thuis eerst uitzoeken of er wel sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling. In die gevallen doet Veilig Thuis onderzoek. Dit betekent dat een medewerker met jou en jouw gezin gaat praten. Ook vraagt Veilig Thuis aan bijvoorbeeld je huisarts, het consultatiebureau of school wat zij vinden van de gemelde zorgen. Zo wil Veilig Thuis een zo goed mogelijk beeld krijgen van de situatie. Als uit het onderzoek blijkt dat de thuissituatie niet veilig is, maakt Veilig Thuis samen met jou afspraken: de veiligheidsvoorwaarden. Het zijn de afspraken om een veilige situatie te krijgen. Als er geen sprake van huiselijk geweld of kindermishandeling is, dan hoor je dat ook.
Veiligheid nu en in de toekomst: monitoring
Om er zeker van te zijn dat het ook na de begeleiding veilig blijft bij jou thuis, blijft Veilig Thuis je volgen. Dit doet Veilig Thuis door contact met jou en hulpverleners te houden. Dit heet monitoring.
Tot anderhalf jaar ná de betrokkenheid van Veilig Thuis bekijkt Veilig Thuis of het beter gaat. Veilig Thuis monitort:
- Of de veiligheidsvoorwaarden worden nagekomen;
- Of de afspraken zorgen voor een veilige situatie; nu en later;
- Of er ook gewerkt wordt aan herstel.
Hoe vaak, met wie en wanneer Veilig Thuis contact heeft over de afspraken, overleggen wij met jouw gezin. Als het op alle drie punten langer dan een half jaar goed gaat, sluit Veilig Thuis jouw dossier en het monitoren af.
Lokaal team
Als blijkt dat het nodig is om hulp voor je te organiseren, dan draagt Veilig Thuis jouw melding over aan het lokale team van de gemeente bij je in de buurt. Daarna stopt de betrokkenheid van Veilig Thuis. Het lokale team neemt contact met je op om de melding te bespreken. Wat is er aan de hand? Wat is nodig om je problemen op te lossen? Het lokale team bekijkt samen met jou wat er goed gaat thuis en wat je graag zelf wilt bereiken. Als er hulp nodig is, dan zorgt het lokale team daarvoor.
Wij werken samen met andere organisaties
Alleen samen kan de cirkel van geweld doorbroken worden. Om dit te kunnen waarborgen werkt Veilig Thuis IJsselland samen met veel organisaties, zoals het lokale team van een gemeente, hulpverlening, artsen, scholen, politie, justitie en de Raad voor de Kinderbescherming.
Heb je vragen? Je kunt altijd bellen met Veilig Thuis IJsselland: 0800 – 2000. Meer informatie over je privacy of over je dossier vind je hier: Rechten van de cliënt.