Formulier om klacht in te dienen
De medewerkers van Veilig Thuis IJsselland doen hun uiterste best om jou zo goed mogelijk voor advies en meldingen bij te staan. Toch kan het zo zijn dat er ontevredenheid heerst over de samenwerking en/of werkwijze. Veilig Thuis streeft ernaar om signalen van onvrede en klachten zo snel en dichtbij mogelijk op te lossen. Van elke klacht valt iets te leren. Wij horen graag van jou wat we anders kunnen doen en wat jij nodig hebt voor herstel.
Een klacht kan gaan over het contact met Veilig Thuis IJsselland en de medewerker of over de besluiten die zijn genomen door een medewerker. Ook kan het zijn dat je ontevreden bent over de manier waarop je bent behandeld. Wanneer je een klacht hebt kun je de volgende stappen doorlopen:
Stap 1. Je gaat in gesprek met de betrokken medewerker
Wanneer je een klacht hebt over een betrokken medewerker, kun je ervoor kiezen om het gesprek met deze medewerker aan te gaan. Door middel van een open gesprek kunnen jullie proberen om tot een oplossing te komen.
Stap 2. Je gaat in gesprek met de klachtenfunctionaris van Veilig Thuis
Wanneer je het gesprek bent aangegaan met de betrokken medewerker, maar er geen oplossing tot stand is gekomen of wanneer je het gesprek niet wil aangaan met de medewerker, dan kun je contact opnemen met onze klachtenfunctionaris. Deze functionaris vraagt de klacht bij jou uit en kijkt samen met jou naar wat je nodig hebt. Indien nodig plant de functionaris met jou, de betrokken medewerker en zijn/haar leidinggevende een bemiddelingsgesprek in. In dit gesprek krijg jij ruimte voor jouw verhaal en wordt er gekeken naar wat nodig is.
Neem hier direct contact op met onze klachtenfunctionaris:
Bel naar 088 20 32 900 of mail naar klachten@vtij.nl
Wanneer je een gesprek hebt gehad met de betrokken medewerker en/of met de leidinggevende en je bent nog steeds van mening dat er geen oplossing is, dan kun je een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie. De klachtenfunctionaris kan de klacht ook doorsturen naar de onafhankelijke klachtencommissie.
Stap 3. Je dient een klacht in bij de onafhankelijke klachtencommissie
Het is ook mogelijk om (rechtstreeks) een klacht in te dienen bij de onafhankelijke klachtencommissie. De klachtencommissie is onafhankelijk, omdat de leden van de klachtencommissie niet in dienst zijn van Veilig Thuis IJsselland. De klachtencommissie stuurt je een klachtenformulier om in te vullen. Zij vragen altijd eerst of je al in gesprek bent geweest met Veilig Thuis. Daarna beoordeelt de commissie of jouw klacht in behandeling wordt genomen. Als je klacht in behandeling wordt genomen, dan volgt er een hoorzitting. De commissie legt aan je uit welke stappen er worden doorlopen in het klachtproces. De klachtencommissie gebruikt de behoorlijkheidswijzer.
Wil je een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie?
De klachtencommissie is bereikbaar per e-mail: algemeen@klachtencommissiejeugd.nl of telefonisch nr. 06 – 12 04 26 81
Stap 4. Je dient een klacht in bij de Nationale Ombudsman
Heb je alle stappen doorlopen en ben je het niet eens met de uitkomst van de klachtenbehandeling of de reactie van Veilig Thuis op jouw klacht? Dan kun je naar de Nationale Ombudsman. De Nationale Ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig.
De Nationale Ombudsman is bereikbaar via:
- Het telefoonnummer 0800 – 33 55 555 (gratis);
- De website www.nationaleombudsman.nl.